På Executive Health Sweden AB värdesätts kundens personliga integritet högt och därför har kliniken utarbetat tydliga rutiner för skyddandet av sina kunders personuppgifter. Alla medarbetare är noga informerade och väl medvetna om den höga prioritet som ska ges till fortsatt ansvarsfull behandling av kundernas samtliga personuppgifter.
Eftersom personuppgifterna som behandlas till stor del utgörs av data som berör kundernas hälsa är det av extra stor vikt att dessa behandlas på ett korrekt sätt. De utarbetade rutinerna betonar särskilt hur information ska lämnas till kunden avseende behandling av dennes personuppgifter.
Med hjälp av inloggning med BankID har screeningkunder hos Executive Health möjlighet att lämna personlig hälsoinformation i en särskild modul i journalsystemet Webdoc; Vårdrummet. Efter den kliniska undersökningen och det personliga läkarsamtalet förs information in i en separat modul i Webdoc medan resultatet från specialistundersökningarna förs in av respektive läkare i Webdoc. Informationen sammanfattas och överlämnas till kunden digitalt eller i pappersform i samband med återkopplingssamtalet efter cirka tio dagar. Kunden får därigenom tillgång till alla sina undersökningsresultat; såväl analyser som relevanta individuella åtgärdsplaner. Efter återkopplingssamtalet återfinns personuppgifter enbart i digital form i journalsystemen Webdoc om inte kunden ber att få informationen raderad.
Med tanke på att screeningundersökningen i en stor del av fallen upprepas efter ett antal år sparas som huvudregel informationen för att användas som referens vid nästa undersökning.
För att skydda sina kunders personuppgifter vidtar Executive Health alla nödvändiga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som finns att tillgå. Personuppgifterna lagras i en säker driftsmiljö som är otillgänglig för obehöriga. Kretsen som har tillgång till personuppgifter är begränsad.
Observera dock att vid kontakt med kliniken via e-post kan integriteten hos överförd information inte garanteras eftersom e-postens innehåll kan vara synligt för tredje part. Kliniken rekommenderar därför kontakt via telefon eller post när konfidentiell information ska överförasför att garantera att informationen inte kan nås av obehörig.